Orice om doreşte să fie iubit. În
sinea sa, fiecare crede că ştie de ce are nevoie de la celălalt pentru a se
simţi iubit. Încă din copilărie, mintea fiecăruia dintre noi a fost ocupată de
fantasme despre dragoste, despre o relaţie ideală cu oamenii lângă care ni s-a
dat să trăim. Cu toate acestea, a vorbi despre dragoste este considerat un
lucru cu totul sublim şi inaccesibil omului de rând. Se crede că despre
dragoste vorbesc numai poeţii.
Pentru că toată lumea ştia că eu am
scris poezii, nu o dată mi s-a întâmplat să fiu rugat să scriu scrisorele de
dragoste de la numele unui tânăr către o tânără pe care eu nici nu o cunoşteam.
Desigur, n-am scris niciodată astfel de scrisori. N-am scris pentru că
niciodată n-am înţeles cum cineva care iubeşte nu poate găsi cuvinte pe care să
le spună celui iubit. Întotdeauna am crezut că în gura celui ce iubeşte orice
cuvânt poate fi o declaraţie de dragoste, după cum în gura omului superficial
până şi cuvintele lui Hristos sună neplăcut.
Oamenii, în special tinerii, trăiesc
complexul că nu-şi pot exprima dragostea, că vor fi înţeleşi greşit de cel
iubit sau că nu vor fi înţeleşi deloc. De aceea cei mai mulţi preferă să se dea
în spatele unor autorităţi consacrate. Un tânăr va suferi mai uşor eşecul unui
început de relaţie, dacă acest eşec va fi provocat de un bileţel care conţinea
un vers de Eminescu sau o maximă a unui guru indian. Pare de neconceput, dar un
adolescent preferă să-şi încredinţeze soarta sa în mâinile unui om care se
„pricepe” la cuvinte, cerându-i să-i redacteze o scrisoare de dragoste către
fata pe care o iubeşte, decât să-şi asume responsabilitatea de a fi el însuşi
în faţa dragostei.
De unde această teamă de a vorbi
celui iubit? De unde teama de a vorbi despre dragoste?
A vorbi despre dragoste este la
fel de greu ca şi a vorbi despre Dumnezeu. Aşa cum există oameni care nu cred
în Dumnezeu, tot aşa există oameni care nu mai cred în dragoste.
Dragostea este de la Dumnezeu, ea
este însuşi Dumnezeu. Dragostea este la fel de cuprinzătoare şi la fel de
necunoscută ca şi Dumnezeu, iar despre lucrurile pe care nu le cunoaştem nu
putem vorbi, decât greşind. De aceea, din acest punct de vedere, este
firesc ca oamenii să nu se simtă stăpâni în faţa dragostei, să-şi conştientizeze
incapacitatea de a comunica verbal starea pe care o trăiesc.
Ceea ce nu este normal, este faptul
de a lăsa pe alţii să-ţi definească propria ta trăire. Noi trebuie să înţelegem
că dragostea nu are nevoie de purtători de cuvânt, să înţelegem că cea mai
scumpă declaraţie de dragoste este prezenţa şi că un cuvânt poate să transmită
ceva numai în măsura în care cel ce l-a rostit este prezent el însuşi în acel
cuvânt.
Hristos ne-a arătat că ne iubeşte nu
pentru că ne-a vorbit frumos, şi, îndrăznesc să spun, nici măcar pentru că a
murit pentru noi, ci, mai ales pentru că ne-a încredinţat că El Însuşi este cu
noi până la sfârşitul veacului. S-ar fi putut întâmpla ca Cel ce a murit pentru
noi 2000 de ani în urmă să-şi schimbe relaţia faţă de omenire acum sau mâine,
după cum mulţi îndrăgostiţi care au făcut gesturi de jertfă s-au schimbat în
timp.
De aceea, nimic nu
ne încredinţează de dragostea lui Hristos, decât făgăduinţa Lui de a fi cu noi
până la sfârşitul veacului. Moartea lui Hristos pe cruce nu trebuie luată ca o
demonstraţie de iubire, deşi a fost şi asta, căci cei ce iubesc nu au nevoie de
demonstraţii. Sfinţii l-ar fi iubit pe Hristos chiar dacă El ar fi ales o altă
cale de răscumpărare a omului, decât moartea Sa pe cruce. Însă nimeni n-ar fi
suferit despărţirea de Hristos şi dacă Hristos s-ar fi despărţit de noi după
Învierea Sa, nu numai cuvintele Lui cele pline de dragoste, ci şi însăşi
moartea Sa cea din dragoste n-ar fi însemnat nimic. Iată de ce cea mai scumpă
declaraţie şi dovadă a dragostei este prezenţa, este legământul, pe care şi
Hristos l-a făcut cu noi, acela de a fi împreună până la sfârşitul veacurilor.
Hristos este prezent în cuvintele
pe care le-a rostit. Evanghelia nu este o simplă informaţie despre dragostea
lui Hristos faţă de noi, Evanghelia este o prezenţă de netăgăduit. Oricine
citeşte Evanghelia se împărtăşeşte de Hristos, Îl primeşte în sine pe Hristos.
Cuvintele de dragoste ale oricăruia
dintre noi sunt şi rămân cuvinte de dragoste numai în măsura în care noi înşine
suntem prezenţi în acele cuvinte, adică le îndeplinim.
Evanghelia mai este numită şi
adunare de „cuvinte ale vieţii veşnice”, aşa cum a fost descoperită de către
Înger sutaşului pomenit în Faptele Apostolilor. Altfel spus, atât cuvintele,
cât şi faptele noastre, au o valoare numai în măsura în care pot rămâne
veşnice, veşnicie pe care o primesc din împărtăşirea cu Cel singur veşnic,
Dumnezeu.
Aşadar, dragostea este mai întâi de
toate prezenţă, poate nu atât fizică, cât duhovnicească, prezenţă atotcuprinzătoare,
prezenţă până la identificare. Este o prezenţă în care doar Cel iubit mai
există, iar noi ne micşorăm şi ne golim pentru a lăsa loc Aceluia să ne
cuprindă şi să ne umple de prezenţa Sa. În faţa acestei întâlniri Sfântul
Vasile cel Mare a găsit să zică doar cuvintele pe care adunarea credincioşilor
le cântă până astăzi în biserici: „Să tacă tot trupul omenesc, căci Împăratul
împăraţilor şi Domnul domnilor, Hristos Dumnezeul nostru, vine să Se junghie şi
să Se dea spre mâncare credincioşilor...”
Postat de Bastovoi
at 00:22 - 23 dec. 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu